Hoşgeldiniz
ads

“2 Temmuz Katliamı Toplumsal Hafıza Müzesi” kuruluyor

admin | 01 Ekim 2019 | Alt Manşet, Genel, Gündem, Manşet, Son Dakika, Sürmanşet, Tüm Manşetler, Yerel Haberler A- A+

Pir Sultan Abdal’dan anlamlı girişim…

ADANA – Pir Sultan Abdal Kültür Derneği Genel Başkanı Gani Kaplan Ankara’da “2 Temmuz Katliamı Toplumsal Hafıza Müzesi” kurulmasına dair Adana’da basın açıklaması gerçekleştirdi.

Pir Sultan Abdal Kültür Derneği Yönetim Kurulu Üyeleri ve Adana Şube Başkanı Şükrü Şahin’in de katıldığı toplantı Ziraat Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanlığı’nda gerçekleşti.

26 yıl önce yakılan Madımak Oteli’nde, 33 aydının yaşamını kaybetmesi nedeniyle yıllardır otelin müzeye dönüşmesi taleplerinin göz ardı edildiğini vurgulayan Gani Kaplan, “Bu topraklarda Alevi olmak her ne kadar zor olsa da belki de ondan daha zor olan bir şey daha var ki, o da sesimizin duyulmaması ve kendi yalnızlığımız içerisinde kendi çığlıklarımızla yaşamaya mahkûm edilmiş olmamız.

Madımak Katliamı’ndan bu yana çeyrek asır geçti. Bu ülkenin Alevileri olarak suçluların yakalanmalarını ve tam 26 yıldır hem yüreklerimizde, hem de Madımak’ta yanmakta olan yangının sönmesi için adil bir yargılanma bekledik. Madımak Alevilerin uğradığı ne ilk ne de son katliamdır. Çok uzun bir zaman dilimini incelemeye gerek var mı?” diye sordu.

Kaplan, toplantıda şunları söyledi:

“Biz 2 Temmuz 1993 Katliamı’nı yaşadığımız günden itibaren “Madımak Utanç Müzesi olmalı” talebimizi haykırdık. Bunu her zeminde, her platformda dile getirdik. Hatırlatmamızda fayda var: Yine aynı yıl, yani 1993 yılının 29 Mayıs’ında, Almanya’nın Solingen şehrinde, Türklerin yaşadığı bir ev kundaklanmış ve Genç ailesinin 5 ferdi yakılarak öldürülmüştür. Solingen katliamının ardından, olayın yaşandığı ev müze haline getirilmiş ve “Ey Alman halkı, insanlığa yaşattığın utancı hatırla” anlamına gelen bir tabela asılmıştır.

Oysa bizlerin 26 yıldır ‘Madımak Utanç Müzesi olmalı’ talebimiz karşılıksız kaldı. Bizim Alevi-Bektaşi örgütlerimizin içinde onlarca Sünni arkadaşımız var. Ancak ne yazık ki Sünni STK’lardan hiçbir şekilde destek görmedik. Bu coğrafya Alevilere sağır, dilsiz ve kör.

Tam 26 yıldır yetkili makamlarla sayısız görüşmeler yaptık ama sonuç alamadık. Geldiğimiz noktada katliamın yaşandığı Madımak Oteli, Bilim ve Kültür Merkezi yapıldı. Otelin lobisinde bir anı bölümü oluşturuldu ve Madımak Oteli’nde katledilen 33 aydın ve 2 otel personelinin yanı sıra, oteli ateşe veren katillerden olan 2 kişinin de adının bulunduğu bir levha asıldı. Düşünebiliyor musunuz? Bizi katledenlerle birlikte şehitlerimizin adı aynı levhada. Bu bile Alevilere saygı gösterilmediğinin en somut göstergesi. Oysa bizler otelin kamulaştırılmasını ve ‘Utanç Müzesi’ yapılmasını talep ediyorduk.

Pir Sultan Abdal Kültür Derneği olarak Sivas’ta Madımak Oteli’nin ‘Utanç Müzesi’ olması talebimizden hiç vazgeçmedik ve vazgeçmeyeceğiz de. Ancak mademki Sivas ısrarımız karşılıksız kalıyor, o zaman bizler de bu müzeyi yapabileceğimiz her yerde yaparız, diye düşündük ve bu düşüncelerimizi hayata geçirmeye karar verdik. Yaklaşık olarak bir yıldır müze çalışmalarımızı hızlandırdık. Bizimle beraber olmak isteyen ve bize destek olan yol arkadaşlarımızla böyle bir yola koyulduk ve güzel de yol aldık.

Müzenin İki Yılda Bitirilmesini Planlıyoruz.

Taleplerimizin karşılanmamasının ardından Ankara’da bir müze düşüncemizi de netleştirdik ve artık yol almamız gerektiğine karar verdik ve bir komite oluşturduk. Bu projenin hayata geçmesi için hepimize farklı görevler düşüyor ve hepimiz görevimizi ve sorumluluklarımızı bilerek çalışmalarımıza devam ediyoruz. Kabul edersiniz ki bürokratik görüşmeler yapmak ve yasal düzenlemeleri takip edip sonuca götürmek bu örgütün genel başkanı olarak bana düşüyor. Ben daha çok, bu bürokratik görüşmeleri yaparak arkadaşlarımın yolunu açıyorum. Müzenin yapılacağı alanı uzun ve ısrarlı görüşmelerin ardından alabildik mesela. Burada Çankaya Belediye Başkanı Sayın Alper Taşdelen’ e bir kez daha teşekkür etmek istiyorum.

Heykeltıraş arkadaşımız Murat Dalkılıç, Madımak şehitlerimizin 33  balmumu heykelinin yapımından sorumlu.

Ressam arkadaşlarımız Asuman Tecirlioğlu ve Gülizar Aysun Yiğit, 33 şehidimizin kara kalem tablolarını yapıyor. Hazırlamış olduğumuz müze tanıtım kataloğunda bu kara kalem portre çalışmalarını görebilirsiniz.

Elbette yapılacak çok fazla işimiz var, her şeyden evvel “Bir Tuğlada Sen Koy”‘2 Temmuz Katliamı Toplumsal Hafıza Müzesi’ sloganı ile kamuoyunu bilgilendirmek ve projemizi anlatmak. Çünkü bu proje büyük bir proje. Ve biz bunu tek başımıza değil, çoğulcu olarak yapmak istiyoruz. Planlamalarımız tutarsa eğer, tabii ki hedeflediğimiz destekleri alabilirsek, en fazla 2 yıl içerisinde Ankara’da Müzenin açılışını yapmış oluruz, diye düşünüyoruz.

Müzede Katliamın Canlandırılacağı Bir Bölüm Olacak

Çankaya Belediyesi’nin tahsis etmiş olduğu arazi 1,5-2 dönüm civarında. Müze iki ana bölümden olacak. Müze bölümü ve yönetim bölümü. Yönetim bölümünde PSAKD ve Alevi Bektaşi Federasyonu (ABF) genel merkezleri yer alacak. Bir tane dijital kütüphane bulunacak. Böylece, sadece müzeyi gezmeye gelenlere değil, diğer zamanlarda da gençlere, öğrencilere, araştırma yapmak isteyen herkese hizmet veren bir kütüphanemiz olacak. Bir sinema odası bulunacak ve bu odada katliamların anlatıldığı belgesel ve sinema gösterimleri yapılacak.

Madımak’ta katledilen 33 şehidimizin balmumu heykeli olacak ve 33 şehidimizin eşyaları da aynı bölümde yer alacak. Asım Bezirci’nin kitaplarını da, Asaf Koçak’ın karikatürlerini de göreceksiniz. Behçet Aysan’ın şiirlerini okuyup Hasret Gültekin’in bağlamasını da dinleyeceksiniz.

Müzede bir bölüm daha olacak. Bu bölüm de Madımak Katliamı yeniden yaşatılacak. Bu bölüme, belli bir yaşın altındaki çocukların ve astım ve kalp rahatsızlığı gibi hastalıkları olanların girişi mümkün olmayacak. Sıcaklığı, insan bünyesinin kaldırabileceği en yüksek derecelerde olacak ve is kokacak. Katliamın yapıldığı gün, 2 Temmuz 1993 günü Madımak önünde atılan sloganlar, bağrışmalar, duman ve is kokuları olacak. Yani 2 Temmuz 1993 gününü müzeyi ziyaret eden tüm ziyaretçilerin yaşamasını istiyoruz.

Müze yaklaşık olarak 10 milyon TL’ye Mal Olacak.

Şu anki hesaplamalarımız bu yönde, ama ülkemiz kırılgan bir ekonomiye sahip. Bu yüzden maliyetlerin daha yukarılara çıkacağını tahmin ediyoruz.‘

Biz bu yola çıkarken 2 Temmuz Katliamı Toplumsal Hafıza Müzesi için ‘devletin kendisine gitmeyeceğiz’ dedik. Sadece Alevilere gideceğimizi söyledik. Çünkü Aleviler vicdanlıdır. Alevilerin bu projeye destek vereceğini çok iyi biliyoruz. Projenin yakında temelini attığımızda umut ediyorum ki hepiniz oraya bir tuğla koyacaksınız. Konserleri ile bize destek veren sanatçıların isimlerini de müzemizdeki duvara tek tek kazıyacağız. Bizler geçmişimizi çabuk unutan bir halkız. Bugün sokağa çıkıp ‘Erdal Eren kimdir?’ diye sorsak %2 ancak doğru yanıt alabiliriz. Toplumsal Hafıza Müzesi’nden kastımız budur. 1920’lerden günümüze katledilen tüm muhalif kesimlerin önderlerini, yoldaşlarımızın orada birer heykelini göreceksiniz. Sizin de vermiş olduğunuz lokma ve desteklerinizle biz bu müzeyi bitireceğiz. Üzerine basa basa söylüyorum ki devletin hiçbir kapısına bu anlamda gitmeyeceğiz. Ama ‘Madımak Utanç Müzesi Olsun’ talebimizden de asla vazgeçmeyeceğiz. Dernek olarak Madımak Utanç Müzesi oluncaya kadar mücadelemizi sürdüreceğiz.

“Bir Tuğla da Sen Koy”: 4 ilde dayanışma konserleri

21 Eylül 2019 tarihinde İstanbul’da, 28 Eylül 2019 tarihinde Ankara’da 2 Temmuz Toplumsal Hafıza Müzesi’nin kuruluşu için gerçekleştirdiğimiz konserlerin benzerlerini İzmir ve Adana’da gerçekleştireceğiz. Adana’da ki dayanışma konserimiz 12 Ekim 2019 Cumartesi, Saat:17.00’de, Uğur Mumcu Meydanında yapılacak. Konserimize Sanatçı olarak: Onur Akın, Grup Manga, Grup Abdal, Niyazi Koyuncu, Özlem Taner, Zeynep Karababa ve Şirin Üstün katılacak. Tüm Adana halkını “Bir Tuğla’da Sen Koy” şiarıyla başlattığımız dayanışma konserine katılmaya çağırıyoruz.”

1055 Kez Görüntülendi.
Etiketler:
Yorumunuz
Konu hakkındaki görüşleriniz nelerdir?

EN SON HABERLER

© 2017 Gerçek Adana Tüm Hakları Saklıdır ~ İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.